flickrlinkedin

Az ENSZ is elismeri a Tesco példamutató tevékenységét

A Tesco elkötelezett az ENSZ fenntartható fejlődés céljai mellett és megtesz mindent annak érdekében, hogy 2030-ra az egy főre jutó globális élelmiszer-pazarlást a felére csökkentse. Ezt a közelmúltban publikált Élelmiszer-hulladék jelentés eredményei is bizonyítják, amelyet a mai napon Dave Lewis, a Tesco Csoport vezérigazgatója New Yorkban, az ENSZ-ben is bemutat. Az áruházlánc csupán két év alatt 47 százalékkal csökkentette a közép-európai működésében keletkező élelmiszer-hulladékot.

Minden évben a világon megtermelt élelmiszer egyharmada hulladékként végzi. Ez 1,3 milliárd tonna élelmiszert jelent, amelynek előállítása időt, energiát és pénzt emészt fel, és amelyet jobban fel lehetne, illetve fel kellene használni. A pazarlás jelenlegi mértéke elfogadhatatlan, és még inkább lesújtó, ha figyelembe vesszük annak erkölcsi oldalát, valamint környezetkárosító hatásait is.

Bár az élelmiszer-hulladék mennyiségének 2030-ra történő megfelezésére tett előrelépések folyamatosak, a Champions 12.3 elnevezésű, élelmiszeripari vezetőkből álló szövetség éves jelentése szerint a fejlődés nem a szükséges ütemben zajlik. Ha időben el akarjuk érni az ENSZ 12.3-as fenntartható fejlődési célját, fontos lenne, hogy a kormányok és a vállalatok is alkalmazzák az „Ami mérhető, az kezelhető” megközelítésen alapuló akciótervet, és nyilvánossá tegyék az élelmiszer-pazarlással kapcsolatos adataikat.

Az élelmiszer-pazarlás elleni összefogás szeptember 23-24-i éves rendezvénye egybeesik az ENSZ 72. közgyűlésével, ahol kiemelték, hogy a Tesco Közép-Európában nemrég elért, élelmiszer-pazarlás elleni eredménye jó bizonyíték, az “Ami mérhető, az kezelhető” módszer működésére. Csehországban és Szlovákiában a Tesco már elérte a fenntartható fejlődés 12.3-as célját, Lengyelországban és Magyarországon pedig nagyon közel áll ahhoz, hogy hamarosan elérje.

A Tescónál nincs idő a pazarlásra. Az áruházlánc elkötelezett az élelmiszer-hulladék mennyiségének visszaszorítása mellett a termelés során, az üzletekben és a háztartásokban egyaránt. Az ENSZ 12.3-as fenntartható fejlődési célkitűzésével összhangban a Tesco Magyarországon 43 százalékkal csökkentette az élelmiszer-hulladék mennyiségét saját működésében az elmúlt két év alatt, mióta először nyilvánosságra hozta az erre vonatkozó adatait. Ennek köszönhetően az áruházlánc jó úton halad, hogy még 2030 előtt elérje az ENSZ 12.3-as fenntartható fejlődési célját.

„Az élelmiszer-pazarlás csökkentése vitathatatlan fontosságú. A világ élelmiszer-készletének harmada veszik kárba, miközben minden kilencedik ember éhezik. Ha az élelmiszer-pazarlás egy ország lenne, a világ harmadik legnagyobb károsanyag-kibocsátója lenne Kína és az Egyesült Államok után. Nem halogathatjuk tovább ezt az ügyet, most kell cselekednünk. Büszkék vagyunk rá, hogy Közép-Európában már jól látszik a munkánk gyümölcse” – mondta Dave Lewis, a Tesco Csoport vezérigazgatója és a Champions 12.3 elnöke.

Közép-Európában a Tesco volt az első kiskereskedelmi vállalat, amely 2017-ben nyilvánosságra hozta az élelmiszer-hulladékra vonatkozó adatait, és az elkötelezettségre építve azóta öt legnagyobb sajátmárkás szállítója is publikálja az erre vonatkozó adatait.

A Tesco az „Ami mérhető, az kezelhető” módszer jegyében kezdte el publikálni élelmiszer-hulladék jelentését – a vállalat szerint ugyanis a probléma azonosítása és a cél kitűzése mellett fel kell mérni, hogy hol és mekkora mennyiségű élelmiszer-hulladék keletkezik egy vállalat működése során, és ha ez az azonosítás megtörtént, célzott lépésekkel már lehet kezelni a problémát. Azt pedig, hogy „Ami mérhető, az kezelhető”, a Tesco eredményei is bizonyítják.

„Nagyon büszkék vagyunk a Magyarországon elért eredményeinkre. A 2016/17-es pénzügyi év eredményeihez képest 43 százalékkal csökkentettük az élelmiszer-hulladék mennyiségét, ezzel is megközelítve az ENSZ globális célkitűzését. Mostanra az élelmiszer-hulladék mennyisége forgalmunk kevesebb mint 1 százalékát teszi ki. Ezen felül a tavalyi pénzügyi évben 7448 tonna élelmiszer-felesleget adományoztunk a Magyar Élelmiszerbank Egyesületnek és partnerszervezeteinek. Ez azt jelenti, hogy 18,5 millió adag étel került így a rászorulók asztalára.” – mondta Pártos Zsolt, a Tesco Magyarország ügyvezető igazgatója.

Az élelmiszer-pazarlás azonban túl nagy probléma ahhoz, hogy egyetlen vállalat képes legyen megfékezni. A Tesco arra ösztönzi a többi élelmiszeripari vállalatot, hogy csatlakozzanak erőfeszítéseinkhez és tegyék közzé élelmiszer-pazarlási adataikat. Ez egy jó út lehet ahhoz, hogy 2030-ig az egy főre jutó globális élelmiszer-pazarlást ők is a felére csökkentsék.  

A Champions 12.3 jelentés itt olvasható.